Soms
vinden op school gebeurtenissen plaats waar u het als ouder of personeelslid
niet mee eens bent. U kunt dan een klacht indienen. In veel gevallen is het
raadzaam om eerst te proberen om met elkaar in gesprek te gaan en samen naar
een oplossing te zoeken. Als u er samen niet direct uit komt dan kunt u de
kwestie neerleggen bij de schooldirecteur.
In het geval dat u een
meningsverschil met de schooldirecteur heeft, gaat u in eerste instantie naar
het college van bestuur. Elke school heeft een contactpersoon, die u kan
ondersteunen bij de informele afhandeling van de klacht. Ook kan de
contactpersoon u doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon.
De
vertrouwenspersoon zal de mogelijkheden tot bemiddeling onderzoeken en zo
mogelijk zelf bemiddelen bij het zoeken naar een oplossing. De stichting PANTA
RHEI heeft een onafhankelijke vertrouwenspersoon:
Mw.
Mr. Janet Ranke
acmranke@planet.nl
Mocht
het niet lukken om samen met de betrokkenen tot een oplossing te komen, of wilt
u liever rechtstreeks bij een onafhankelijke organisatie de klacht neerleggen,
dan kunt u een klacht indienen bij een klachtencommissie. De vertrouwenspersoon
kan u hierbij ondersteunen.
Vanaf 1 januari 2012 is PANTA RHEI voor alle
scholen aangesloten bij de stichting Onderwijsgeschillen:
Stichting
Onderwijsgeschillen Postbus 85191, 3508 AD Utrecht
Tel: 030-2809590
PANTA RHEI hanteert een klachtenregeling, waarin de procedure voor het indienen
en behandelen van een klacht is vastgelegd. Op onze website vindt u een
informatiefolder met de regeling rond klachten, misstanden, etc.
Met
onderstaande link kunt u het protocol "Klachtenregeling" van Panta
Rhei openen.
klachtenregeling.pdf